konnichiwa...

saya ni org baru dlm tulis menulis blog ni...so, ampun maaf la ye..blog x semenggah mana ni..hehehe baru nak blaja2 buat blog.. surirumah, bizwomen digalakkan yer untuk berkawan ngan saya or nak jd follower.. saya suka sgt berkawan.. perempuan je la.. laki kang marah lak hubby saya..khekhekhe so, kalau ada pepe nak komen pasal blog ni ckp jer..i tak kisah...x cantik ker, atau terlalu boring ker, bagitau la.. kalau x macamana nak improve rite?? ok...ingat, i'm not the despertae housewife ok??khekhe

Monday, February 14, 2011

Kerja sendiri or Kerja dengan orang??

minggu lepas saya terima call dari kpj ipoh. tanya samaada saya sudah berkerja atau tidak. saya jawab masih belum berkerja?saya jawab belum. so diorang pun tanya berminat atau tidak untuk berkerja?saya jawab ok jer...hehehe...diorang pun cakap nak panggil untuk kerja di bahagian katering ada kekosongan. dulu waktu hantar resume saya minta post as a dietitian. (pakar pemakanan). kalau ikut kakak saya , boleh je nak masuk or serapkan saya masuk kpj coz dia ada kawan kerja bahagian pengambilan pekerja n interview. but bila fikir 2 kali saya refuse utk berkerja.

bukan apa, fikir dah 2 tahun duduk rumah bsama-sama anak2, rasa janggal untyuk mula berkerja dan mengikut jadual harian yang padat n yg semestinya anak2 kena hantar ke pengasuh. itu yang xtahan tu... nak tinggalkan dekat kakak 2-3 jam pun saya dah mula fikir macam2. macamanalh kalau hantar seharian.

lagi satu saya ni jenis minat biz. so, rasanya kalau dah kerja kat kpj tu xder masala nak berbisnes. huh...bila saya refuse nak kerja di kpj tu, semua org marahkan saya. ada yg kata buang masa jela belajar kal;au xnak kerja, ada yang kata sayang bukan senang nak kerja kat situ, gaji mahal, macam-macamlah... sedih jugak hati ni bila dgr macam tu. tapi saya bulatkan hati untuk tidak berkerja. fikirkan hubby yg busy, nanti kalau saya berkerja bertambahla busy n anak2 memang xder masa untuk kami uruskan. lagipun kalau saya berkerja x dapatlah ikut hubby outstation lagi...heheheh...

kadang2 peluang datang tiba2 dan pada masa yang sama. terpaksa membuat pilihan. pilihan yang adil untuk semua pihak. kalau ikutkan hati ni, nak kerja jer. tapi bila fikirkan hubby n anak2...terus xjadi... keluarga sgt penting bagi saya. pada org lain mungkin x jadi masalah. tapi bagi saya, dari kecil lah saya perlu membentuk mereka untuk mjadi anak yg berguna pada masa hadapan. bukan nak kata org lain yang suami isteri berkerja, anak nya x berguna tapi terpulang pada keluarga masing2. saya respect pada mereka yang berkerja, dalam masa yg sama belajar dan menjaga anak2. dan pada masa yg sama rumah, makan minum dan pakaian suami dan anak2 terjaga. sgt2 respect pada iron lady yg boleh buat mcm tu...penat tu saya dapat bayangkan. saya yg surirumah ni pun jenuhla nak membahagikan masa.. itupun kadang2 kain duduk berlonggok. maklumlah anak dua2 kecil lagi..so kelam kabut la sket. hubby pernah tanya nak guna maid ker? saya kata dari ambil maid baik bagi duit nak bagi maid tiap2 bulan tu bagi kat saya. dah berpengalaman dari akak, mak n sdara mara, x pernah lagi jumpa maid yg betul2 ikhlas buat kerja. depan baik, kat blakang dibuatnye macam2. so, bagi saya x payahl;ah ada maid. xder privacy pun sama.

hmm...apapun nawaitu tu penting...terpulang pada sesiapa untuk membuat yg terbaik bagi family mereka...

No comments:

Post a Comment